Статті


    2015-11-13 Юрист радить: як оформити договір купівлі-продажу нерухомості?13.11.2015

    Угоди з нерухомістю завжди потребують великої уваги та обережності. Тому, якщо ви вирішили придбати нерухомість, вам в першу чергу потрібно перевірити об’єкт нерухомості на юридичну чистоту. Мається на увазі виявлення всіх осіб, які мають які-небудь права на дану квартиру або потенційно можуть їх мати, перевірка на наявність обтяжень з боку третіх осіб та обмеження прав колишніх власників квартири в попередніх угодах по відчуженню і т.д. Якщо ця перевірка пройшла успішно і ви впевнені в тому, що з нерухомістю все гаразд – можна приступати до підготовки потрібних документів.

    “Для того, щоб себе уберегти, покупцю та продавцю при зібранні та перевірці документів, а також при складанні договору купівлі-продажу краще звертатись за консультацією до спеціалістів. Тому що тільки правильно підготовлені документи, грамотно складений договір, а також правильне документальне оформлення результатів його виконання допоможе обом сторонам звести до мінімуму можливий ризик здійснюваної операції і уникнути негативних наслідків”, — наголошує юрист Центру Конфліктології і Права Тетяна Войнова.

    Здійснювати підготовку документів особисто чи залучитися допомогою спеціаліста – справа особиста. В будь-якому випадку ви повинні знати, що для купівлі чи продажу квартири потрібно зібрати наступні документи.

    1) Витяг з реєстру прав власності на нерухоме майно. Законодавством не визначено, що витяг з БТІ є обов’язковим документом при укладанні договору купівлі-продажу. Але юрист наголошує, що провівши технічну інвентаризацію, покупець переконається у відсутності перепланування в цій квартирі. Це дуже важливий момент, оскільки якщо в квартирі є незаконні перепланування, то після купівлі нерухомості всі проблеми у зв’язку з цим переходять до нового власника.

    2) Отримати форму №3 з ЖЕКу щодо зареєстрованих осіб. В цій довідці буде зазначено, скільки людей проживають у квартирі. Слід пам’ятати, що у випадку проживання в ній малолітньої дитини, необхідно отримати дозвіл з Органу опіки та піклування на продаж нерухомості.

    3) Документи про відсутність заборгованості по комунальних платежах. Це допоможе покупцю переконатися в тому, що разом з новою квартирою до нього не перейдуть чужі борги.

    4) У разі наявності у продавця або покупця чоловіка/дружини нотаріально оформлений дозвіл на проведення угоди з їхнього боку. Таку згоду можна отримати і в день підписання договору, але в цьому випадку присутність другого з подружжя є обов’язковою.

    5) Експертну грошову оцінку нерухомості. Але слід пам’ятати, що у цієї оцінки є свій термін дії, він становить 6 календарних місяців.

    Крім того, щоб укласти договір купівлі-продажу при собі потрібно мати паспорт, оригінал ідентифікаційного коду та правовстановлюючі документи на об’єкт відчуження або придбання.

    Як потрібно оформлювати такий договір?

    За словами юриста, при укладанні договору, особливу увагу потрібно звернути на точну інформацію про учасників угоди: паспортні дані, адресу постійного проживання і т.д. Тому що за найменшої помилки, наприклад, якщо забути зазначити стать особи – договір не пройде реєстрацію.

    В предметі договору зазначається вся інформація про об’єкт нерухомості: його місцезнаходження, назва та фактична площа.

    Наступний пункт — ціна та порядок розрахунку. Ціна може бути зазначена як у гривнях, так і з прив’язкою до валюти, за всю квартиру або за один квадратний метр. Дуже часто, щоб уникнути великого держмита, люди укладають договори купівлі-продажу квартир, вказуючи ціну набагато заниженою від реальної. Але в такому випадку є дуже великий ризик для обох сторін. Продавець може отримати тільки суму, яка зазначена в договорі, а покупець в разі визнання договору недійсним може претендувати лише на суму, що зазначена в ньому. Тому краще всього вказуйте реальну оціночну вартість житла.

    В окремому пункті такої угоди після перевірки нотаріусом вказується, що ця квартира не знаходиться під заставою, не являється об’єктом відчуження, не є під арештом і т.д. Це допоможе покупцю відстояти свої права, якщо після укладання угоди раптом з’являться нові власники цієї квартири, про яких покупець не знав. До того ж, в договорі купівлі-продажу можна передбачити порядок виписки і звільнення приміщення всіма власниками квартири, порядок передачі ключів, взаєморозрахунків, якщо оплата не відбувається повністю в день укладання угоди і т.д.

    Юрист наголошує, що договір купівлі-продажу обов’язково повинен бути нотаріально посвідчений. Перед посвідченням угоди нотаріус перевіряє наявність:

    • податкових обтяжень,
    • арештів,
    • іпотек на відчужувану квартиру.

    Зазвичай процедура оформлення договору проходить так: сторони ознайомлюються з умовами договору, сплачують всі податки та збори, покупець оплачує вартість квартири і обидві сторони ставлять свої підписи в документі.

    Як бачимо, укладання договору купівлі-продажу і взагалі вся процедура придбання або продажу нерухомості – складна та ризикована. Адже дуже часто радісне хвилювання від нової купленої речі притупляє в людях відчуття обережності та інтуїцію. А в цій справі їх втрачати особливо небезпечно. Тому, будьте пильними та довіряйте цю справу тільки професіоналам.

    Нагадаємо, що отримати юридичну консультацію можна за телефонами: (044) 228-63-69, (063) 394-66-98, (097) 352-55-55, (050) 877-33-97.

    Джерело: ЦКП інформ